בס"ד

הכרת החטא כחלק מתהליך התיקון

בהפטרה אנו קוראים על חטאו של שאול, שסירב למלא אחר רצון ה' ולמחות את עמלק. שאול נענש בהעברתו מכס המלוכה ובהמלכת דוד תחתיו. לעומת זאת, כשדוד חטא, לא הוענש בשלילת המלכות ממנו או מזרעו, ודבר זה מעורר תמיהה.

ר' יוסף אלבו בעל "ספר העיקרים" מסביר, שכשנשאל שאול ע"י שמואל מדוע חטא, העביר שאול את האחריות לעם, ואת עצמו פטר מאחריות להתרחשויות. דוד, לעומתו, קיבל אחריות מלאה למעשיו מששמע לתוכחתו של נתן הנביא. לכן, על אף שנענש בעונשים אחרים, זכה שהמלוכה תעמוד לו ולזרעו.
"מוסר ה' בְּנִי אַל תִּמְאָס וְאַל תָּקֹץ בְּתוֹכַחְתּוֹ.
כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב ה' יוֹכִיחַ וּכְאָב אֶת בֵּן יִרְצֶה" (משלי ג', יא' – יב').

תהליך החינוך כולל לא אחת 'תוכחה'. מציאות של ביקורת קשה ומאיימת על רוב אנשים, אולם העומק של ביקורת היא הזדמנות לתיקון וצמיחה. על התלמיד להיות מודע לכך ש'המוכיח' עושה זאת כאב אל בן, וכל רצונו הוא שילמד מטעותו, וישתדל שלא לחזור עליה שנית. הכרה בטעות היא חלק עיקרי בתהליך התיקון, שכן היא כוללת את ההפנמה שה'מוכיח' אינו
מעוניין בענישה, אלא בהפקת הלקחים.

יה"ר שנזכה להכיר בטעויותינו ולהוכיח את זולתנו מתוך אהבה של אב אל בן.

בברכת שבת שלום,

מתן אלמה

מורה לאנגלית ולשון